poradna, servis, půjčovna
Menu
Naše prodejna
Dotazy na zboží
+420 725 328 027

Adresa:
Charkovská 399/16,
Praha 10 Vršovice
Otevírací doba:

  • pondělí: 12-19 hod
  • úterý:     9-12 hod
  • středa:   12-20 hod
  • čtvrtek:  12-19 hod
  • pátek:    12-18 hod
  • sobota:  jen sudé týdny 10-13 hod

SVÁTKY 5.7 a 6.7 ZAVŘENO

Sudé soboty: 30.6, 14.7, 28.7, 11.8, 25.8, 8.9, 22.9, 6.10, 20.10..

kolečkové brusle - prodejna Praha

Přihlásit se
registrace
Nákupní košík
Váš nákupní košík je prázdný.

Rychlobruslení, Speedskating

S rostoucí oblibou bruslení na inline bruslích dochází stále více bruslařů ke stropu technických možností fitness bruslí a snaží se najít cestu, kam dál pokročit. Možností je několik a záleží na každém, jaká se více líbí. Fitness brusle jsou základ většiny bruslařů a cesta dál vede buď na rychlobruslení (tedy speedskating), agresiv bruslení, nordic bruslení a nebo freestyle brusle. Dále si popíšeme výhody přechodu na speed brusle a naznačíme, pro koho jasou takové brusle vhodné.

 
Rychlobruslení není určitě určené pouze pro kované závodníky, ale je vhodné pro každého, kdo si rád sportovně zabruslí, rád ladí techniku bruslení k dokonalosti a třeba i zvažuje vyzkoušet nějaké hobby závody.

Proč jsou brusle na rychlobruslení o tolik rychlejší než fitness brusle? Důvodů je několik a všechny jsou podstatné. Je to nízká tvrdá bota a velká kolečka osazená na delším rámu.

Nízká bota umožňuje pokrčení celého těla a tím snížení odporu vzduchu. Možná se to na první pohled nezdá, ale má to obrovský přínos k rychlosti. Snížený postoj a nízká bota dovolí vyjet celý záběr v mnohem větším rozsahu, čímž můžete dát do odrazu více síly po delší dobu. Boty se nedělají pouze v jedné výšce. Některé zasahují nad kotník více a jiné jen málo. Osobně bych doporučil spíše nižší nebo střední modely - vždyť pokud přecházíte na brusle pro speedskating, již máte techniku bruslení asi docela slušnou a neměl by tak být problém bruslit bez opory skeletu vysokých bruslí.
vysoká bota na rychlobruslenístředně vysoká bota na rychlobruslenínízká a tvrdá bota na rychlobruslení



Tvrdá bota se při silovém odrazu neprohýbá a všechnu sílu, co dáte do odrazu, tak využijete na zvýšení nebo udržení vaší rychlosti. Boty se dělají buď plastové nebo z různých laminátu (nejvíce karbonových). Plastové boty jsou o dost levnější a hlavně o dost pohodlnější. Pokud s tímto stylem bruslení začínáte a nechcete se trápit hned z počátku v tvrdé botě, je plastová bota dobrou volbou. Pro nadšence a závodníky je pak vhodná tvrdá karbonová bota, která se dá u většiny modelů tepelně dotvarovat tam, kde odírá nohu. Odřeniny nohou alespoň zpočátku bude mít z těchto bot asi většina bruslařů. Řešením je právě buď tepelné dotvarování nebo využití neoprenových návleků na kotník. Prvních odřenin a otlaků se však nezalekněte. Dejte botám a nohám šanci si navzájem zvyknout alespoň na pár set kilometrů. Pokud se nezadaří, řešte asi napřed neoprenový návlek a pokud ani ten nezabere tak dotvarování boty. Návlek bych doporučil asi už třeba po 100 odjetých kilometrech, kdy noha vyloženě trpí. Pár šťastlivcům se stane, že jim bota sedne tak, že je nebude nikde tlačit a nohy z bruslí tedy bolet nebudou vůbec. Drobné nepohodlí však potká myslím skoro každého. Ze své zkušenosti vím, že na začátku sezony mě bota mých bruslí hodně nepříjemně svírá před prsty a po pár vyjížďkách si noha zvykne. Je to podobné jako se sedlem u kola na začátku sezony :)

měkčí bota s plastovým skeletemtvrdá bota z kompozitového laminátu

Velká kolečka obecně mnohem lépe jedou, neboť mají menší valivý odpor a lépe tak překonávají jak nerovnosti cesty tak vlastní nepatrné (ale stálé) deformace. Důležité je také vybrat kvalitní kola - tedy důležité asi až pro bruslaře, kteří chtějí vyzkoušet nějaký ten závod. Rozdíl na špatných a kvalitních kolech je hodně znát. Tvrdost zpočátku zvolte tak 84 až 86A (někdy označenou jako F1). Až něco najezdíte, začněte klidně zkoušet vyšší tvrdost nebo naopak nižší. Případně můžete pořídit kola do děště, pokud máte i na mokru potřebu trošku potrénovat.

velká a hlavně kvalitní kola Matter

Kvalitní ložiska se hodí jak do fitness bruslí tak do bruslí na rychlobruslení. Zakoupit 'fofr brusle' a pak do nich dát mizerná ložiska je myslím škoda. Jako základní ložisko pro speedskating bych označil model Twincam USA - ILQ 9 PRO (nyní v sezoně 2013 za výborné peníze). Pro mne na běžné bruslení na fyzičku (sám nezávodím) naprosto dostačující. Kdo má vyšší ambice, sáhne asi na keramická nebo polokeramická ložiska. Zde ceny začínají kolem 2000,- za sadu a jdou někam k 10.000,- Kč. Tato ložiska zkrátka špičkově jedou. Pokud je zvažujete, je možné je u nás i zapůjčit. Pro kolečka do mokra je pak možné doplnit nereznoucí ložiska označená Rusproof.

závodní keramická ložiska pro rychlobrusleníkvalitní ložiska TWINCAM ILQ-9 PRO

U rámu bruslí na rychlobruslení se sleduje nejvíce jeho tuhost a hmotnost. Obzvlášť pokud jste kus chlapa (nebo ženský) a bruslíte hodně silově, je dobré vybrat kvalitnější tuhý rám. Je to podobné jako u bot. Méně tuhý rám můžete silným odrazem lehce prohnout, což sice rámu nevadí, ale tato drobná deformace vám bude ubírat trochu energie, která mohla být spotřebována na zrychlení vpřed.

tuhý a lehký rám na rychlobruslení

Na závěr jen pár rad začínajícím rychlobruslařům.

1) Noste helmy - jedete často hodně rychle a hlava se do života hodí ,)

helma na brusle

2) Zkuste bruslit v bruslařském uplém dresu - sám na vyrýsované chlapské zadky taky nejsem, bruslení je ale mnohem příjemnější :)

dresy na rychlobruslení

3) Na stezkách jste často nejrychlejší a předjedete i mnoho cyklistů. Vyhýbat se ostatním je tedy na vás. Buďte ohleduplní. Na nacpané stezce raději častěji přibrzděte, než byste někoho srazili.

4) Při pádu to vždy odnesou ruce. Pokud nenosíte chrániče kolen apod., alespoň rukavice se k té helmě hodí. Postačí krátkoprsté cyklistické. Případně se dělají podobné s drobným plastem na dlaních, které se tak rychle neprodřou.

lehké chráníče jen proti odřeninám

5) Prodlužte skluz. Krátký skluz je asi základní chyba většiny bruslařů jak na fitness bruslích tak na bruslích pro speedskating. Zkoušejte si po odrazu dojet na jedné noze co nejdál. Já si při tréninku počítám třeba do 4 na každou nohu a snažím se na ni po tu dobu vydržet.

6) Pokud myslíte, že základní techniku zvládáte slušně, nakoukejte Double Push. Tato technika vám přidá možnost lepšího plynulejšího a celkově silnějšího odrazu. Zjednodušeně jde o odraz z vnější hrany brusle. Blíže to snad ani nebudu popisovat :) Je lepší to nakoukat u někoho nebo alespoň na youtube videích. Vypilovat Double Push je myslím na delší dobu. Sám jako nezávodník s tím celkem bojuju. Jedna noha to zajede myslím pěkně a druhé se stále nějak nechce :)



7) Zkoušíte Double Push a pilujete už techniku někde ke špičkovému zvládnutí? Nechce se natočit na video. Pocitově můžete jezdit špičkově, ale video může odhalit mnoho menších nebo i větších chyb.



8) Na další rady si odchyťte nějakého závodníka, který je pokročilejší než já :)
Diskuse
Nebyly vloženy žádné příspěvky
Přidat nový příspěvek
Jméno
Email
Text