poradna, servis, půjčovna

Kolečka na brusle - jak vybrat

Častým dotazem bruslařů, kteří přijdou k nám na servis bruslí nebo nakoupit na prodejnu je to, jak vybrat kolečka na brusle. Při osobním setkání u nás na prodejně se poptáme, jaké vlastnosti od koleček a tím i od kolečkových bruslí očekávají a z osobních zkušeností dokážeme poradit vhodná kolečka. často je to pro nás snadné a někdy složitější. Složitější je to když přijde náročný zkušený bruslař, co chce speciální vlastnosti. Ať již je to závodník a hledá kolečka do děště nebo freestyle bruslař, který chce urvat kolečka na slide a přitom pohodlně bruslit. Často se požadavky neslučují s fyzikálními možnostmi nebo tedy i s finančními možnostmi zákazníka :)

Pro začínající bruslaře zopakujem obecné vlastnosti koleček na brusle.
Rovnou raději poznamenám, že napřed opomenu pro jednoduchost kvalitu koleček a budem porovnávat jen řekněme ideální kolečka ve stejné kvalitě. Později zkusíme rozebrat i kvalitu kol.

  • Hned snadno z fyziky - větší kolečka mají menší valivý odpor a tedy obecně větší kolečka budou rychlejší.
  • Větší kolečka mají větší setrvačnost (předpokládáme, že jsou i těžší, což tak skutečně bývá) a tedy lépe drží získanou energii. Když už je rozjedete, tak se snadněji udržují roztočená.
  • Větší kolečka se vzrůstající rychlostí budou méně ovladatelná. Jejich setrvačnost se je snaží udržet bez změny směru. Proti změně směru tedy už ta roztočená kolečka kladou větší odpor.
  • Tvrdší kolečka na brusle se méně deformují zatížením od hmotnosti bruslaře a tedy budou rychlejší.
  • Měkčí kolečka budou naopak lépe vstřebávat vibrace a nerovnosti a tedy budou pohodlnější.
  • Měkčí kolečka budou mít lepší přilnavost a tedy nebudou při odrazu nebo v zatáčce podkluzovat.
  • Tvrdší kolečka déle vydrží neboť se méně sjíždějí.

Z těchto základních bodů si stačí pro jednoduchost zapamatovat, že větší a tvrdší kolečka na brusle jsou rychlejší a méně pohodlná. Menší a měkčí mají vlastnosti opačné.

Takto by to byl jednoduchý výběr. Zkrátka byste mrkli na rám vašich kolečkových bruslí. Na něm přečtete něco jako Max Wheel Size a tedy znáte jak velká klečka se tam ještě vejdou a koupili byste buď tvrdší rychlejší nebo měkčí pohodlnější.

Proč ale stojí jedna sada kol v 90mm průměru v rozmezí 200,- Kč za 4 kola do 2500,- Kč za 4 kola? Rozdíl je samozřejmě v kvalitě.
Uvedu zase pár příkladů základních vlastností:

  • Kvalitní tvrdé kolečko bude mít lepší přilnavost i pohodlnost než stejně tvrdé levné kolečko
  • Kvalitní měkké kolečko bude rychlejší než mizerné tvrdé kolečko.
  • Mizerné tvrdé kolečko vydrží třeba 10x menší nájezd kilometrů než kvalitní měkčí kolečko.
  • Kvalitní velké kolečko bude lépe ovladatelné než menší levné kolečko.
  • ...

Na první pohled se zdá, že to odporuje prvně uvedeným bodům. Bylo by to tak, pokud by se kolečka dělala ze stejného materiálu, měla stejné středy, měla homogenní směs, neměla vady...

Do vlastností kol mluví zjednodušeně jejich kvalita. Kvalita nejen použitých materiálů, ale i kvalita konstrukce. Navrhnout a přesně vyrobit kvalitní kolečka totiž není vůbec jednoduché. Závodníci samozřejmě nevyhazují třeba 6000,- Kč za sadu šesti koleček na brusle jen kvůli jejich hezčí barvě nebo že by neuvezli tolik peněz v peněžence.

Pro běžného bruslaře samozřejmě stačí nějaký vhodně zvolený střed co do kvality i vlastností, a tím i do finanční náročnosti a výdrže koleček. Pokud máte speciální nároky na kolečka, musíte buď zkoušet a zkoušet různá kolečka na brusle nebo se zkusit poradit na obchodě či s profíkem, který bruslí podobný styl jako vy. Závodník vám často nedokáže poradit špičková kolečka do u-rampy a naopak.

Zpět k nám běžným bruslařům bruslícím na inline stezce.
Uvedu zase pár příkladů. Samozřejmě je množství výjimek a koleček na pomezí těchto "kategorií".

  • Rychlá kolečka bych označil v rozmezí tvrdosti 84A až 86A (tvrdší v běžné kvalitě kloužou nebo jsou nepohodlná už moc).
  • Pohodlná kolečka pak v tvrdostech 80A až 83A (měkčí bych na běžné bruslení nebral).
  • kolečka v 90mm a sadě 8ks bez ložisek budou stát v dobré kvalitě cca 1200,- až 2400,- Kč. Dražší vezme nejspíš sportovec zažraný do bruslení.
  • Stejná sada (90mm, 8ks) v rozmezí cca 700,- až 1200,- Kč bude spíše na rekreační bruslení pro nenáročného bruslaře, kterému nevadí kolečko, co rychleji zničí a co bude pomalejší.
  • Opět stejná sada pod 700,- Kč bude spíše k naštvání než k bruslení. Prvotní úspora rychle zmízí s rychlým sjetím koleček a investicí do nových.

Schválně jsem vynechal informace o tom, že se dělají dvousměsová kolečka, že se řeší nejen materiál po kterém jedete, ale i pevnost a pružnost středu koleček, který dokáže pomoct při odrazu a že nepřesně vyrobený střed kolečka (a to jen jeho šířka) dokáže zničit (přehlušit) sebelepší materiál koleček na brusle.

Pro zajímavost zkuste popřemýšlet, co je asi osazené na bruslích s cenou kompletu v rozmezí 2000,- až 3000,- Kč na velkých kolech (90mm a více).

V jiném článku trochu naťuknem jak vybrat ložiska (a spacery), abyste to neměli moc jednoduché ,)

Diskuse
Nebyly vloženy žádné příspěvky
Přidat nový příspěvek
Jméno
Email
Text
Filtrovat kategorie
Cenový limitPouze sklademVypíše pouze produkty skladem